Monday 30 January 2012

bertutup itu Cantik :) (indahNya Islam)

  assalamualaikum..

sape cakap SOPAN itu tak cantik?
sape cakap PAKAI TUDUNG itu tak cantik?
sape cakap yang TERTUTUP itu tak cantik?

comelnye kalau kita menutup aurat .. kan kan?

Islam dah mensyariatkan hukum hukum berpakaian bermakna Islam memuliakan manusia dan menjaga daripada keburukan.. betul?

Pakaian ni nikmat yang di bagi daripada Allah SWT .. untuk menutup tubuh badan kita yang mana adalah aurat bagi sesiapa yang bukan mahramnya.

firman Allah SWT :
" Hai anak anak Adam. Sesungguhnya kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Pakaian takwa itulah yang lebih baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda tanda kekuasaan Allah. Mudah mudahan mereka sentiasa beringat"
                                                                                                                               (surah al-A'raf:26)

Seperti mana yang kita tahu..sebagai seorang wanita Islam kita kene menjaga aurat kita . Bagi yang anak dara atau janda, AYAHnya DIPERTANGGUNGJAWABKAN mnanggung DOSA. Sekiranya sudah berkahwin, berstatus isteri orang, SUAMInya akan MENANGGUNG DOSA. Jadi, sayang tak korang dekat orang yang dipertanggungjawabkan tu? mesti sayang kan? ringgan kan lah beban dorang :)

macam yang kita semua sedia maklum, badan perempuan ni semuanya aurat kecuali wajah dan kedua tapak tangan. Makcik pon kekadang terlupa benda yang paling senang nak ingat ni.. main pakai je ikot suka hati. name pon manusia biasa, tak ditegur ..lupa..bila ditegur..melenting..subhanallah..bersyukurlah sekiranya kite dikalangan yang ditegur. Bermakna yang menegur sayang kite..alhamdulilah ..

Aurat kita untuk wanita Muslim dan Kafir:

Apa yang kita tahu..kalau sebut pasal aurat, antara laki dan prempuan. Sedangkan kita lupa, kita ada aurat sesama perempuan dan jugak dengan wanita kafir. Islam adakan aurat antara perempuan dan perempuan bagi mengelakkan beberapa kejadian yang tak diingini seperti lesbian n sebagainye ^_^ .. sedar x kite? subhanallah..indahnya Islam...kan? kan?

Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud :
"seorang lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki lain dan demikian juga wanita tidak boleh melihat aurat wanita lain. Tidak boleh dua lelaki berada dalam satu selimut. Demikian juga wanita dilarang berbuat demikian. " (Riwayat Muslin, Ahmad, Abu Daud) dan Ar-Tirmizi)

Wanita sesama wanita Muslim > wajib menutup antara pusat hingga lutut. Adab adab perlu dijaga jugak sebab nak mengelakkan dari perkara perkara maksiat seperti yang ada zaman sekarang .. :)

Firman Allah SWT :
"Janganlah para wanita Muslimah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada wanita wanita Islam yang lain.."

Wanita sesama wanita Kafir > seluruh badan kecuali anggota zahir ketika bekerja iaitu kepala, muka, leher, kedua tapak tangan hingga ke siku dan kedua kakinya.

P/s : saling meningati satu sma lain.. ingat kan diri sendiri yang dah tua jugak ni.. ^_^


No comments:

Post a Comment